حضرت آیت الله العظمی آیت اللهی از دید شیخ عبدالواحد خواجی امام جمعه اهل سنت شیراز

امام جمعه اهل سنت شیراز:

برای مرحوم آیت اللهی فرقی نمی کرد که طرف مقابل شیعه است یا سنی، همه را به یک چشم نگاه می کردند/ رمز ماندگاری آیت الله آیت اللهی صمیمیت، اخلاص و زُهدشان است/ باید از ایشان الگوبرداری کنیم.

شیخ عبدالواحد خواجوی گفت: اگر خدایی ناکرده شیعه ای می خواست در مورد اهل سنت چیزی بگوید یا برعکس، مرحوم آیت اللهی با وی برخورد می کردند چون ایشان می خواستند در بین مردم وحدت به وجود بیاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت از فارس، «شیخ عبدالواحد خواجوی» در گفت و گوی اختصاصی با این رسانه در مورد نحوه ی آشنایی اش با حضرت آیت الله سید عبدالعلی آیت اللهی اظهار کرد: من از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم چون آن زمان من امام جمعه ی «خور» بودم و ایشان از بزرگان لارستان بزرگ و امام جمعه لارستان بودند و اهل سنت هم با ایشان رفت و آمد داشتند، بنده هم ایشان را زیارت کرده ام و ارتباط تنگاتنگی با ایشان داشتم؛ آیت الله آیت اللهی مردی بسیار فاضل و اهل تکریم و مهر و محبت بودند.

برای مرحوم آیت اللهی فرقی نمی کرد که طرف مقابل شیعه است یا سنی

وی در مورد تاثیر آیت الله آیت اللهی بر مردم منطقه ی جنوب تصریح کرد: ایشان اهل تکریم بودند و برایشان فرقی نمی کرد که طرف مقابل شیعه است یا سنی؛ از طرف دیگر، ایشان اهل زهد و تقوا و علم و معرفت بودند.

مردم در بسیاری از مسائل و مواردی که لازم بود با ایشان مشورت می کردند

امام جمعه اهل سنت شیراز افزود: ایشان از بزرگان سادات در منطقه بودند و همه ی مردم را به حضور می پذیرفتند، ایشان علاقه ای به مادیات نداشتند، اهل معنویت و اهل فرهنگ بودند و اگر خدایی ناکرده شیعه ای می خواست در مورد اهل سنت چیزی بگوید یا برعکس، با ایشان برخورد می کردند چون ایشان می خواستند وحدت در بین مردم به وجود بیاید؛ از این رو، هر چه ایشان می فرمودند مردم همراهی می کردند و مردم در هر کجا که بودند از لارستان گرفته تا بستک و بندر لنگه سعی می کردند در بسیاری از مسائل و مواردی که لازم بود با ایشان مشورت کنند.

درِ خانه ی آیت الله آیت اللهی به روی مردم باز بود و همه را می پذیرفتند

شیخ خواجوی خاطرنشان کرد: درِ خانه ی آیت الله آیت اللهی به روی مردم باز بود، همه را می پذیرفتند؛ در واقع، ایشان اهل زهد، تقوا و ایمان بودند و چیزی هم از خودشان به جای نگذاشتند که به نام شان باشد یا بخواهند به نفع خودشان دنبال مادیات باشند و مال و ثروتی اندوخته کنند چون هدف شان آخرت بود.

ایشان بسیار دلسوز بودند و اگر مسائل و مشکلاتی وجود داشت برایشان فرقی نمی کرد که این مشکلات مربوط به یک شیعه است یا سنی

وی در مورد دلایل محبوبیت حضرت آیت الله آیت اللهی در بین اهل سنت منطقه گفت: ایشان بسیار دلسوز بودند و اگر مسائل و مشکلاتی وجود داشت برای ایشان فرقی نمی کرد که این مشکلات مربوط به یک شیعه است یا سنی، سعی می کردند درخواست هایی که اهل سنت داشتند را در حد توان شان حتما انجام دهند و در مراسم ها و مناسبت های اهل سنت حضور پیدا می کردند و مردم هم به ایشان علاقه مند بودند.

رمز ماندگاری آیت الله آیت اللهی همان صمیمیت، اخلاص و زهدی است که داشتند/ ایشان چشم طمع به مال کسی نداشتند

امام جمعه اهل سنت شیراز در مورد رمز ماندگاری آیت الله آیت اللهی اظهار کرد: رمز ماندگاری ایشان همین صمیمیت، اخلاص و زهدی است که داشتند، در حقیقت، ایشان علاقه مند به دین و اسلام و پایبند به ایمان بودند و چشم طمع به مال کسی نداشتند و هر کسی که نیازمند بود و پیش ایشان می رفت، ایشان در حد توان کمک می کردند.

برایشان مهم نبود که طرف مقابل سنی است یا شیعه بلکه مسلمان بودن و زهد و تقوا برایشان مهم بود شیخ عبدالواحد خواجوی افزود: ایشان اهل صلح و صفا بودند و همه را به یک چشم نگاه می کردند و برایشان مهم نبود که طرف مقابل سنی است یا شیعه بلکه مسلمان بودن و زهد و تقوا برایشان مهم بود.

 آیت الله آیت اللهی اهل وحدت بودند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه توصیه ای به علمای اهل سنت و شیعه ی منطقه در مورد الگوبرداری از شخصیت حضرت آیت الله آیت اللهی دارید گفت: باید به صفات ایشان نگاه شود اینکه همیشه اهل وحدت بودند، صمیمیت، اخلاص و صلح داشتند و اهل نماز و تقوا بودند و دنبال تفرقه و آشوب و پست و مقام و اسم و رسم و آوازه نبودند.

ما باید از ایشان الگوبرداری کنیم

امام جمعه اهل سنت شیراز افزود: ما باید از ایشان الگوبرداری کنیم و همیشه سعی کنیم که مردم را به طرف اسلام دعوت کنیم.

آیت الله آآیت الله آیت اللهی بسیار ساده زیست بودند

شیخ خواجوی تصریح کرد: آیت الله آیت اللهی بسیار ساده زیست بودند و در خانه ای که هیچ تجملاتی در آن نبود زندگی می کردند.

بزرگانی همچون مرحوم آیت الله آیت اللهی را باید به عنوان اسوه و الگوی خودمان قرار دهیم

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که خدا به همه ی ما توفیق مرحمت فرماید که بزرگانی همچون مرحوم آیت الله آیت اللهی را به عنوان اسوه و الگوی خودمان قرار دهیم و بااخلاص و ایمان از این دنیا رحلت کنیم و نگاه مان به مادیات، تجملات و پست و مقام نباشد.

امام جمعه اهل سنت شیراز تصریح کرد: ایشان جز نامی نیک و دعای خیر مردم که بدرقه ی راه شان بود چیزی از خود به جا نگذاشتند و امیدوارم که همه ی ما نیز این چنین باشیم.