ابعادشخصیت امام خمینی (ره) وشباهت قیام ایشان باقیام عاشورا

                                                                                               بسم الله الرحمن الرحیم
در اردیبهشت ماه سال هزار و سیصد و هفتاد و پنج برابر با ذیحجه الحرام هزار و چهارصد و شانزده از قم راجع به ابعاد وجودی شخصیت امام خمینی قدس سره الشریف و شباهت این قیام با قیام عاشورا از حضرت آیت الله العظمی آیت اللهی مدظله العالی سوال شده بود که معظم له پا سخی مختصر اما بسیار پر معنا و عارفانه نوشته بودند که مسئولین مربوطه بسیار خوشحال گردیده و از حضرت ایشان تشکر و قدردانی نمودند . لذا بمناسبت دوازدهم بهمن سالگرد ورود باشکوه حضرت امام ، متن پاسخ آیت الله جهت اطلاع شما مسئولین اجرایی ، قضایی ، نظامی و کلیه حضار در جلسه تقدیم می گردد

                                                                                               بسم الله الرحمن الرحیم
طریق و روش و خط و اندیشه امام خمینی (ره) که زیاد در اطراف آن صحبت و بحث شده و نیز خواهد شد . این بنده ناچیز مکرّر عرض کرده ام خط امام خمینی قدّس سره خط انبیاء عظام الهی از آدم صفی الله و نوح نجی الله و ابراهیم خلیل الله و موسی کلیم الله و عیسی روح الله و حضرت محمد خاتم انبیاء حبیب الله و خط سید الاوصیاء امیرالمومنین و امام الموحدین علی بن ابیطالب و سیده نساء العالمین فاطمه زهرا و ائمه معصومین ( یازده فرزندان گرامی آنان ) تا خاتم الاوصیاء حضرت حجه بن الحسن العسکری صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین و ارواحنا له و لهم الفداء می باشد و مبیّن و مظهر این خط الهی کتاب الله قرآن مجید و سنت صحیح پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است که در کتب معتبره شیعه ثبت و ضبط گردیده است .
الف) فقه امام خمینی قدّس سره همان فقه پویا و گویایی است که به ادله اربعه یا ثلاثه منتهی به معصومین می گردد و فقه حضرات شیخ مفید و سیدمرتضی و شیخ طوسی و محقق و علامه تا می رسد به فقه جواهری و شیخ انصاری و مراجع بزرگ پس از شیخ انصاری قدّس الله اسرارهم و روش آنان و طریق مستقیم این فقهاء بزرگ عالیمقام می باشد و خود مصداق بارز و درخشنده خبر شریف (( من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه )) و همچنین مصداق کامل (( و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا )) و امثال این دو حدیث شریف می باشد .
ب) اما از نظر اصول فقه و حدیث و تفسیر نیاز به شرح و توضیح نیست و بحمدالله نوشته های ایشان و حوزه های علمیه ، بهترین گواه مقامات عالیه آن بزرگوار است .
ج) مقامات اخلاقی و فلسفی و عرفانی آن وجود فائض الجود قدّس الله سره و رفع الله روحه فی الملکوت الاعلی بر اهل معرفت و ارباب حکمت متعالیه روشن و تابنده است و مسلماً در عصر خود اگر منحصر بفرد نبود ، در درجه رفیع و مقامی شامخ و والا و در ردیف اول بود . اجمالاً در جامعیت از نظر علم و عمل و اخلاق و فقه و اصول و ادب و حکمت علمی و عملی و عرفان و غیر این امور و صفات عالیه ای که در کتاب و سنت و نهج البلاغه (( مخصوصاً خطبه همام و بالاخص جمله شریفه عظم الخالق فی انفسهم فصغرما دونه فی اعینهم )) بیان شده در وجود ایشان جمع و جلوه گر و متجلی بود و شاید از زمان غیبت کبری تا حال نتوانیم یک فردی را که واجد همه اوصاف و صفات بعدی باشد ( من حیث المجموع نه بطور انفراد ) پیدا کنیم و نشان دهیم .
د) در مقام تقوی و اخلاص مصداق آیه شریفه (( یا ایها الذین آمنو اتقوا الله حیث تقاته )) بود . با تفسیری که از معصومین در معنی حق تقاته رسیده یعنی ان یطاع فلا یعصی و ان یشکر فلا یکفر وان یذکر فلا ینسی و مصداق (( من اخلص الله اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه )) و دارای نفس مطمئنه (( یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک )) بود و همچنین مصداق صفات پسندیده ای را که شیخ ابوعلی سینا رحمت الله علیه در نمط تاسع اشارت برای عارف بیان می کند از آنجا که می فرماید : (( العارف هشّ ، بشّ، بسّام )) و باز می فرماید (( العارف لا یعنیه التجسس و التحسس )) و در ادامه می فرماید (( العارف شجاع و کیف لا و هو بمعزل عن تقیه الموت و جواد و کیف لا و هوبمعزل عن محبه الباطل و صفاح و کیف لا و نفسه اکبر من ان یخرجها زله بشر و نسّاء للاحقاد و کیف لا و ذکره مشغول بالحق )) بود و این صفات پسندیده در وجود امام جلوه گر و اجمالاً مصداق (( جمعت فی صفاتک الاضداد )) و نمونه بارز (( و جاهدوا فی الله حق جهاده )) بود و بر همین اساس و پایه محکم و شجاعت کم نظیر توانست با دست تهی این قیام بی سابقه را پی ریزی نماید و با اتکال به نیروی لایزال الهی و نیروی ایمان جامعه مسلمان و مومن ایران حکومت ظلم و ستم و طغیان ۲۵۰۰ ساله را از ایران اسلامی و مملکت امام زمان ارواحنا فداه براندازد و حکومت « الله » را به جای آن برقرار سازد و رجاء واثق آن که این انقلاب عظیم که نشأت گرفته از قیام ناب محمدی و قیام عاشورای حسینی است صادر گردد و ممالک اسلامی بلکه جهان مستضعفین را فرا گیرد و تا قیام عالمی حضرت مهدی ارواحنا فداه ادامه یابد انشاءالله تعالی .

                                                                                   ((قیام امام خمینی و قیام عاشورا))
و اما راجع به نظر مبارک امام خمینی قدّس سره و عاشورای حسینی باید عرض نمایم که اساس و پایه قیام امام خمینی همان قیام عاشورای حسینی است و در حقیقت این قیام پرتوئی از آن قیام و نهریست خروشان از فرات عاشورای حسینی صلوات الله و سلامه علیه که :
در یک طبق به جلوه جانان نثار کرد                                                                هر درّ شاهوار کِش اندر خزانه بود
و سزاوار است عرض نمایم که امام خمینی (ره) ذوب شده بود در عاشورای حضرت سیدالشهداء همانگونه که به قول مرحوم آیت الله حاج سید محمد باقر صدر قدّس سره ذوب در اسلام شده بود . خطابه ها و بیانات معظم له و روش و طریقه ایشان بهترین گواه بر این عرائض ناقابل حقیر است . (( مراجعه شود به کتاب قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی )) و همانگونه که مکرّرا امام رضوان الله تعالی علیه بیان فرموده اند باید عاشورا را به همان طریقه سنتی که از پیشوایان دین مبین رسیده طبق نظریه ولی امر مسلمین آیت الله خامنه ای دامت برکاته العالیه پیوسته برقرار داشت و این اساس مشروع الهی که از پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین تا امروز برقرار است پایدار و محفوظ و محروس بماند و پیرایه نامشروع به آن بسته نشود و این سنت دیرینه شرعیه به نحو احسن و اکمل و هرچه باشکوه تر سال به سال و هفته به هفته و روز به روز ادامه داشته باشد که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا ( رندان اساس میکده نیکو نهاده اند ) و انشاءالله پیوسته آباد و همواره نیکو و نیکوتر باد . بحق حقه العظیم امین رب العالمین اجمالا .
نهضت و قیام قویم الارکان امام خمینی قدس الله سره الشریف در این عصر که عالمی را کفر و زندقه و استکبار و یزید و یزیدیان شرق و غرب و شیطان بزرگ آمریکا فرا گرفته این نهضت و قیام نهریست پرخروش که از قیام و نهضت حسینی سرچشمه گرفته و مجملاً از بدو غیبت کبری تابحال حاضر نظیری ندارد .
همانگونه که قیام حسینی هم بی نظیر بود ، موسس این قیام مرحوم امام راحل مجتهد جامع الشرائط ، حکیم عظیم ، عارف خدابین ، مجاهد فی الله حق جهاده که همانند و همطراز او را در همه ی این جهات در نظر ندارم . حق حقیقش بر اسلام و اهل اسلام گرامی باد . فللّه درّه و درّ من ربّاه و قدس الله روحه العظیم فی الملکوت الاعلی و حشره مع اجداده المعصومین و مع الانبیاء و الاولیاء المقربین بحقهم و حرمتهم .
در خاتمه باید این نکته را عرض کنم که امام راحل در زمانی که حوزه جداً گرفتار تحجر بود انقلاب فلسفی و عرفانی و سیاسی در حوزه ایجاد نمود و ایجاد انقلاب فکری و عقیدتی در میانه طبقات فرهنگی و دانشگاهی و جوانان حزب الله در سراسر مملکت و خارج از مملکت پی ریزی و رهبری نمود و انقلاب اسلامی بی سابقه در ایران تا سرحد پیروزی و استقرار و کوبیدن نظام طاغوتی شاهنشاهی در ایران و صدور چنین فکری در جوامع مسلمین بلکه مستضعفین جهان ، این حقایق را نباید فراموش کنیم و لازم است به نسلهای آینده نیز منتقل شود . انشاءالله …

                                                                                             والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
سید عبدالعلی آیه اللهی