احیاء ممربرکه آقای گپ (ره)

آب آشامیدنی عامل مهم وحیاتی واجتماعی بشرمی باشد. سیستم آب رسانی درایران و درنقاط گرم وخشک مایه تعجب وتحسین انسان امروزی است . آب انبارها (برکه ها) درجنوب ایران مطمئن ترین ورایج ترین وسیله تامین آب آشامیدنی است . ساختن برکه درباور و ایمان مردم این منطقه ازاهمیت خاصی برخوردار است ، تا به آنجا که مفهوم کلمات خیر وخیرات درساختن برکه ومسجد خلاصه می شده است وهرزمان اعم از زن ومرد سعی داشته ودارند که بعد از انجام فرایض دینی ، نماز ، روزه ، زکات ، حج ، درطول حیات خود دریکی از این دوامرخیر(برکه ) یا (مسجد) دست خیری داشته باشند، یا اینکه درحد توان و بضاعت شخصا بسازند ویا درتعمیر ومرمت آن سهمی داشته باشد. البته درحال حاضرخیرین بزرگوار درامور پزشکی ودرمان وآموزشی نیز کمک می نمایند.هدف از ساختن آب انبارها ذخیره سازی آب به منظوراستفاده شرب انسان می باشد که درمسیر رودخانه های فصلی و یا آب باران ساخته شده اند. معمولا آب انبارها دارای مخزن استوانه ای گرد با سقف گنبدی  ویا مخزن مکعبی با طاق گهواره ای است و گاهی به صورت پلان چلیپایی شکل ویا درصحراوبیابان به صورت آب انبار صخره ای یعنی گودالی درکف زمین واندکی برآمدگی به عنوان سقف ساخته شده اند. معمولا هرآب انباردارای سه یا چهاردهانه برداشت آب می باشد که معمولا در چهارجهت جغرافیایی است جهت استفاده حداکثری از تابش نورخورشید برسطح آب مخزن ، ونیز معمولا به تناسب اندازه مخزن آب انبار ومحل قرارگیری آن دارای یک یا دو یا سه ممرآب می باشد. ممربه کانالهای زیرزمینی گفته می شود که آب باران را به مخزن آب انبارها هدایت می نماید.

سیستم آب رسانی جهت تامین آب شرب درشهرقدیم لاربه همت معماران واستادکاران قدیمی که برای بقاء نسل خودهمیشه باناملایمات زندگی و طبیعت دست وپنجه نرم نموده اند بسیاردقیق وعلمی ساخته شده است که سبب تعجب وتحسین انسان امروزی است ، در ورودی شهر لار از سمت جهرم ، برروی رودخانه بروند پل وبند قدیمی است که محل تقسیم آب باران را انجام میداده است وبه صورت دوشاخه  اصلی وارد شهر می شده شاخه ای از سمت خیابان ساحلی و آب انبارهای محله امامزاده، آب انبار آردفروشان و …را سیراب می کرده و شاخه ای که به محله دم گاله وبرکه آقا وسبزکو وپیرغیب و…می رود.

کانالهای زیرزمینی که با سنگ و ساروج ساخته شده اند و درشگفت می مانی درعمق چهارمتری زیرزمین چگونه شیب زمین را محاسبه نموده اند وبا چه تلاش و پشتکاری با کمبود ابزار وادوات پیشرفته امروزی اینگونه کانالهایی را ساخته اند که دربعضی جاها عرض کانال به قدری باریک می شود که امکان چرخیدن ودور زدن انسان درکانال نیست وبایدبه صورت دنده عقب ازکانال بیرون بیایی ، واین نشان می دهد اجداد ما درجهت زندگی کردن ، حفظ حیات و با نیت خیر و پاک خود بناهایی عام المنفعه  و استواری را پی نهاده اند که بشر حسابگر امروزی گاها با بی توجهی وحفرچاه فاضلاب ویا پر کردن مسیررودخانه های فصلی جهت  تامین تکه زمینی برای ساخت وساز برج وآپارتمان  چگونه ریشه حیات اجدادی خویش را می خشکاند. درسال گذشته پس از لایه روبی  مخزن برکه آقای گپ (ره) متوجه مسدود شدن ممر برکه آقا بدلیل ریزش آوارسقف ممر از محل دم گاله (پل زینیه ) تا حوالی زورخانه شدیم ، طوری که پس از پایین رفتن از کرشمه ورسیدن به کف ممر تنها یک متر سالم باقی مانده بود و بقیه آن سقف و کانال تخریب شده بود به گونه ای که مانع رسیدن آب باران به برکه آقا می شد و کانال کامل مسدود گردیده بود.

باهمت بیت معظم ومکرم حضرت آیت الله آیت اللهی (ره) ، ونیز خیرین محترم و شهردارمحترم ،  ممر برکه آقا توسط حاج صادق کامجو معمار و استادکار با تجربه شهرمان ، تعمیرو احیا ء شد.پس از بررسی اولیه  وبازدیدممر قدیمی اکیپ کاری با سرپرستی و نظارت حاج صادق کامجو عملیات اجرایی خودرا درنیمه اردیبهشت ۹۵ آغاز نمود وپس از دوماه کار و تلاش مداوم و طاقت فرسا درزیر آفتاب تف دیده وگرم لارستان درماه مبارک رمضان دردوشیفت روز وشب این کار خیرو خداپسندانه که صالحات و باقیات محسوب می شود در روز فرخنده و مبارک عید فطر به اتمام رسید. به گفته حاج صادق کامجو معمارتوانمند بومی : درعمق ۵متری از سطح آسفالت کنونی ، کانالی به طول تقریبی ۷۰متربه موازات کانال مخبروبه قدیمی ،  حفر و خاکبرداری شد و کانالی به ابعاد ۱۸۰ در۷۰ سانتی متر که درزیر آن بیست سانتیمتر بتن مگر و بعد به ارتفاع ۷۰ سانتیمترسنگ کاری شد و درارتفاع ۱۸۰ سانتیمتری کانال توسط میلگرد و ضخامت چهل سانتیمتر بتن ریزی مسقف گردید و نیز درطول مسیر ممر سه عددکرشمه به ارتفاع دو ونیم  متر با حلقه ۹۰ با پشت بندی سنگ وسیمان ساخته شده است .

بدیهی است بدون همت وتلاش بیت معظم و مکرم حضرت آیت الله آیت اللهی (ره)  و خیرین محترم همیشه درصحنه لارستان ، شهرداری محترم و حاج صادق کامجو این کار عظیم و ماندگار عملیاتی نمی شد ، امید که این امر مرضی رضای حق واقع گرددو ره توشه نیک همراهان محترم باشد .

خدایا چنان کن سرانجام کار     توخشنود باشی و ما رستگار

۱a

۲a

۳a

۴a

۵a

۶a

۷a

۸a

۹a

۱۰a

۱۱a

۱۲a

۱۳a

۱۵a

۱۶a